woensdag 16 maart 2016

Dag 1

Woensdag 16 maart 2016
Met een hoop enthousiasme, maar ook veel zenuwen, vertrokken wij vandaag naar vliegveld Eindhoven voor onze uitwisseling met Italië. Op het vliegveld aangekomen was de voltallige pers aanwezig om ons te verwelkomen. Deze pers bleek echter niet voor ons te zijn gekomen, maar voor het filmen van de aankomst van PSV. Een betere manier om te wachten is er niet, dus hebben onze leerlingen wat mooie kiekjes gemaakt van de spelers van PSV. Daarna toch echt de koffers ingecheckt, alle koffers waren voor keurig voor elkaar. Nog even wat gedronken met de chauffeurs en toen, na een laatste knuffel en traan, de douane door. Dit verliep allemaal voorspoedig. Daarna konden we meteen het vliegtuig instappen. Ook hier en daar met wat zweet in de bilnaad, want vliegen is best spannend! Na een prima vlucht, kwamen we mooi op tijd aan op vliegveld Rome Ciampino. Binnen 5 minuten had iedereen zijn/haar koffer en konden we naar de ontvangsthal, alwaar de Italiaanse leerlingen ons stonden op te wachten met een prachtig spandoek.
Er werd druk gepraat, iedereen stelde zich voor en daarna gingen we met de hele stoet naar de bus.
In Ladispoli aangekomen stonden de ouders ons al op te wachten en ook hier volgde een gezellige ontmoeting.
Hierna werden we allemaal ontvangen in een jongerencentrum, waar een hele batterij aan opgetrommelde fanfareleden hun opwachting maakten. De leerlingen konden lekker wat drinken en wat te knabbelen pakken, wat erg fijn was na zo'n lange reis.
Er volgde een welkomstwoord van de directrice van de school. Hierna een prachtig concert door de fanfare, met het Wilhelmus, het Italiaanse volkslied en hele medleys van andere artiesten. Ook een prachtig nummer door een oud-leerling gezongen én een toespraak van de burgemeester.
Hierna stond er een overweldigend buffet klaar, geheel verzorgd door ouders, met pizza, pasta, quiche en een heerlijk toetjesbuffet met natuurlijk tiramisu.
Tot slot kregen de leerlingen een prachtig t-shirt en konden ze deze toch wel vermoeiende dag afsluiten.
Om 22.30 uur waren alle leerlingen met hun Italiaan mee. Inmiddels stroomt de app nog vol met vragen als: "Hoe vraag je waar het toilet is?". Google translate is gewillig. Dag 1 was erg geslaagd! Op naar morgen!Foto's dag 1